O prednáške
Kladieme si otázku, do akej miery je korporealizmus základným filozofickým presvedčením u Tertulliana a do akého stupňa ide o partikulárny prvok jeho teologickej doktríny. Predstavujeme menovanú ontologickú pozíciu ako zriedkavé špecifikum v diapazóne ranokresťanského myslenia najmä v Tertullianových dielach De anima a De carne Cristi. Zjavne rozlišujeme medzi korporealizmom a materializmom. Usilujeme sa určiť mieru vplyvu stoickej filozofie, obzvlášť ontológie na Tertulliana, ako aj vplyv Aristotela vo vybraných problémoch. V uvedenom kontexte skúmame i jeho traducionizmus. V ontologickom kontexte predstavujeme aj status duše a Boha v Tertullianovom myslení. V súvislosti s metafyzickým problémom stvorenia sa dotýkame aj otázky creatio ex nihilo ako problému, ku ktorému musel Tertullianus zaujať stanovisko. Skúmame úlohu korporealizmu v Tertullianovej polemike proti Markionovi, Apellovi a valentinovskej gnóze. Usilujeme sa mapovať, ktoré prvky v učeniach uvedených predstaviteľov a gnózy, predovšetkým (ale nie výlučne) valentinovskej, mohli Tertulliana vyprovokovať k polemike. Zastávame názor, že Tertullianov korporealizmus bol poplatný jeho teologickým stanoviskám a polemike s oponentmi. Bol využitím filozofickej inšpirácie, najmä stoickej, avšak nachádzal sa predovšetkým v službách Tertullianovho teologického myslenia a strategických potrieb argumentácie. Tertullian nebol veľký ontológ, len brilantný znalec ontológie, ktorú obratne využíval v teologickej argumentácii.